دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

می‌دانید ساعت حضور و غیاب بیومتریک(Biometric attendance device) چه انواعی دارد؟

آیا تا به حال از یکی از نمونه‌های سیستم‌های حضور و غیاب هوشمند بیومتریک استفاده کرده‌اید؟

دستگاه‌های حضور و غیاب دارای انواع مختلفی است که یکی از پرکاربردترین‌ ‌آ‌ن‌ها سیستم حضور و غیاب بیومتریک است. دستگاه‌های بایومتریک حضور و غیاب خود به چند نوع تقسیم می‌شوند که از جمله این موارد می‌توان به دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی، دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، دستگاه حضور و غیاب اسکن کف دست و… اشاره کرد.

منظور از سیستم حضور و غیاب بیومتریک آن است که در این نوع از دستگاه‌ها از عناصر بیومتریکی که در درون بدن انسان قرار دارد و به صورت طبیعی برای هر فرد منحصر به فرد است برای راهی برای تشخیص افراد و تمیز دادن افراد از یکی دیگر استفاده می‌شود. استفاده کردن از دستگاه‌های ساعت زنی بیومتریک این خوبی را با خود به همراه دارد که هک کردن دستگاه حضور و غیاب را به میزان زیادی سخت و مشکل می‌کند. در حال حاضر بیش از 90 درصد از دستگاه حضور و غیاب مورد استفاده در ایران از نوع بیومتریک است. از دیگر امکاناتی که یک دستگاه حضور و غیاب بیومتریک به شما ارائه می‌دهد، سرعت بسیار بالای سیستم‌های حضور و غیاب بیومتریک است.

بیشتر بخوانید: چرا دستگاه حضور و غیاب مکانیکی منسوخ شد؟

سنسورهای تشخیصی در سیستم حضور و غیاب بیومتریک بسیار حساس و با دقت هستند به همین دلیل عملیات احراز هویت در آنها سرعت زیادی دارد. پس خرید این محصولات برای کسب و کارهایی که تعداد پرسنل زیادی دارند بسیار توصیه می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که هزینه تعمیر دستگاه حضور و غیاب در این سیستم‌های بیومتریکی کمی بیشتر از سیستم‌های مدیریت تردد اولیه مانند دستگاه حضور و غیاب رمزی و یا دستگاه حضور و غیاب کارتی است. البته باز هم نمیتوان این مسئله را چندان مهم تلقی کرد زیرا به دلیل اینکه در اغلب نمونه‌های بیومتریک مانند دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره تماس فیزیکی با دستگاه وجود ندارد سیستم دیرتر دچار فرسودگی می‌شود.

سیستم حضور و غیاب بیومتریک چیست؟

یکی از عالی‌ترین روش‌های کنترل تردد در سازمان‌ها استفاده از سیستم های حضور و غیاب بیومتریک است. دستگاه‌های بیومتریک همان طور که از نامشان مشخص است به وسیله یکی از روش‌های تشخیصی که به صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد، فرآیند تشخیص فرد مجاز از غیر مجاز را در دستگاه حضور و غیاب انجام می‌دهد.

روش‌های گوناگونی برای تشخیص در دستگاه‌های بیومتریک حضور و غیاب وجود دارد که از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تشخیص به وسیله صدا
  • تشخیص به وسیله عنبیه چشم
  • تشخیص به وسیله چهره
  • تشخیص به وسیله اسکن کف دست
  • تشخیص به وسیله اثر انگشت
  • و…

وابسته به آن که قرار است در چه محیطی و با چه سیاستی از دستگاه حضور و غیاب استفاده کنید،  روش تشخیصی برای دستگاه مورد نظر شما می‌تواند متفاوت در نظر گرفته شود.

مزیت‌های سیستم حضور و غیاب بیومتریک

استفاده از سیستم‌های حضور و غیاب بیومتریک چه دستگاه کنترل تردد بیومتریک چه سیستم حضور و غیاب بیومتریک مزیت‌های مختلفی با خود به همراه دارد که از جمله این مورد می‌توان به عدم هک شدن این دستگاه‌ها، کیفیت بالا و همچنین اصطلاحات بسیار پایین این دستگاه‌ها اشاره کرد.

  • قیمت ارزان نسبت به دیگر دستگاه‌ها
  • ماندگاری بالا دستگاه
  • استهلاک فوق العاده پایین و کم
  • کارایی بالا
  • و…

در حالت کلی مزیت‌های خرید یک سیستم حضور و غیاب بیومتریک را به صورت زیر می‌توان در نظر گرفت.

 

 

 

تازه های IT

آی تی پارس کالا

دانشنامه جامع در زمینه سیستم حفاظتی و امنیتی IT و ICT

مطالب مرتبط با موفقیت ، کسب و کار و منتورینگ را در  ایــــنـــجـــا  مشاهده نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *