تشخیص هویت با عنبیه چشم

تشخیص هویت با عنبیه چشم چطور انجام می‌شود

سیستم تشخیص هویت با عنبیه چشم یک سیستم کاملا مدرن با خطای بسیار ناچیز است که امروزه در بسیاری از شرکت‌های مهم جهان و به خصوص ایران استفاده می‌شود.

ساختار خلق بشر به گونه‌ای است که در برخی موارد بیومتریک مثل DNA، شکل صورت، رگ‌های دست، اثر انگشت، عنبیه، الگوهای کف دست و الگوهای صدا ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فردی دارد. همین موضوع باعث شده است تا سیستم‌های تشخیص هویت متفاوتی تولید و عرضه شوند.

در این بین سیستم احراز هویت عنبیه چشم از سایر موارد دقیق‌تر است. و حتی به شما تا بیش از 90 درصد دقت در عملکرد را ارائه می‌دهد. میزان دقتی که در دستگاه‌های احراز هویت اثر انگشتی به هیچ وجه وجود ندارد.

سیستم احراز هویت افراد با عنبیه

سیستم احراز هویت افراد با عنبیه یا Iris Recognition یک سیستم مدرن برای تشخیص و احراز هویت افراد است که عمده مصرف آن در دستگاه‌های حضور و غیاب مشاهده می‌شود. این سیستم براساس فاکتورهای دستگاه حضور و غیاب بیومتریک کار می‌کند. فاکتورهایی که در هر فردی متفاوت است و هر فردی الگویی منحصر به فرد از آن‌ها را دارد.

دستگاه حضور و غیاب با چشم از فناوری‌های موجود در دوربین‌های فیلمبرداری استفاده می‌کند. این دوربین با استفاده از نور ظریف مادون قرمز قادر است از ساختار پیچیده عنبیه چشم انسان عکسبرداری کرده. و تصویر به دست آمده را با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی و آماری رمزگذاری ‌کند. در نهایت یک الگوی منحصر به فرد از عنبیه چشم به دست می‌آید. که نه تنها با چشم دیگران متفاوت است. که حتی نوع ساختار آن بین هر دو چشم انسان هم تفاوت دارد.

درصد خطا در این روش احراز هویت کمتر از 10 درصد است و به همین دلیل می‌توان گفت احراز هویت با عنبیه چشم از انواع فناوری‌های کاملا مطمئن و دقیق است. که در دستگاه‌های حضور و غیاب و همچنین فضاهای امنیتی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: امنیت و دقت دستگاه حضور و غیاب چشمی

طریقه کار دستگاه‌های احراز هویت عنبیه

مراحل تشخیص هویت دستگاه‌های احراز هویت عنبیه مراحلی بسیار پیچیده‌اند که در کسری از ثانیه انجام می‌شوند.

در مرحله اول دوربین دستگاه احراز هویت عنبیه تصویری واضح از عنبیه چشم ثبت می‌کند. بعد از اینکه تصویر ثبت شد، حالا دستگاه میزان کیفیت و وضوح تصویر را بررسی می‌کند. در صورت تایید کیفیت عکس، دستگاه عکس عنبیه را در پایگاه داده یا دیتابیس دستگاه ذخیره کرده و ادامه مراحل تایید هویت که شامل مراحل پیچیده فرمولی و ریاضی است در این قسمت از دستگاه انجام می‌شود.

ریاضی در اینجا به دستگاه کمک می‌کند تا الگوریتم و رابطه بین خطوط عنبیه چشم مشخص شود. این رابطه که در هر شخص منحصر به فرد است، همان ویژگی است که باعث شد عنبیه چشم به عنوان یک عضو مهم در بدن برای تشخیص هویت در نظر گرفته شود.

پس از اینکه اطلاعات عنبیه چشم در دستگاه ثبت شد، دیگر دستگاه شما را می‌شناسد و فقط کافیست تا چشم‌های خود را جلوی دوربین آن قرار دهید تا ورود یا خروج شما را تایید کند.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه

یکی از مهمترین کاربردهای سیستم‌های احراز هویت با عنبیه چشم، استفاده در دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه است. این دستگاه‌های حضور و غیاب جایگزین بسیار خوبی برای سیستم‌های قدیمی کارتی و اثر انگشتی‌اند. کم بودن امکان تقلب در این دستگاه‌ها و همچنین بالا بودن میزان دقت تشخیص باعث شده است تا بسیاری از ادارات به سمت تهیه دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه بروند.

یکی از دلایل عمده استقبال بیشتر از این دستگاه‌ها به خصوص در سال‌های اخیر شیوع بیماری کرونا بود. سیستم‌های حضور و غیاب اثر انگشتی مهمترین عامل انتقال این بیماری در ادارات هستند و به همین دلیل سیستم احراز هویت افراد با عنبیه، که حتی قادر است از فاصله 35 تا 45 سانتی‌متری هم عنبیه چشم را تشخیص بدهد، جایگزین بسیار مناسب و قابل قبولی بود.

از سوی دیگر قدرت بالای تصویر برداری این دستگاه‌ها که امروزه از دوربین‌های بسیار قدرتمند CCD استفاده می‌کنند عامل دیگری برای محبوبیت بیشتر آن‌هاست. این دوربین‌ها حتی می‌توانند مرکز مردمک، مردمک چشم و حاشیه عنبیه، مژه‌ها و پلک افراد را از یکدیگر تفکیک کرده و عنبیه فرد را تشخیص دهند.

شناسایی افراد از روی چشم

بد نیست در این قسمت نگاهی به تاریخچه کشف روش شناسایی افراد از روی چشم و عنبیه داشته باشیم. اولین بار حدود چهل سال پیش یعنی در سال 1980 بود که دو دانشمند با بررسی ساختار و الگوی عنبیه چشم متوجه شدند این عضو از بدن در هیچ انسانی شبیه به هم نیست. حتی ساختار عنبیه دو چشم انسان با یکدیگر متفاوتند.

جالب است بدانید که حتی ساختار عنبیه چشم دوقلوها هم با یکدیگر متفاوت است. کشف اینکه عنبیه چشم هم مانند اثر انگشت ویژگی بیومتریک به حساب می‌آید و در هر فرد منحصر است گام بزرگی بود برای تولید دستگاه‌ها و اسکنرهای احراز هویت با عنبیه.

مزایای تشخیص هویت افراد با عنبیه

تشخیص هویت افراد با عنبیه مزایای بسیاری دارد. به طوری که همین مزایا باعث شده است تا سیستم‌های تشخیص هویت با عنبیه به انتخاب اول شرکت‌های مختلف تبدیل شوند. در ادامه عناوین این مزایا را برای شما آورده‌ایم:

تشخیص هویت حتی از فاصله دور: با توجه به اینکه عنبیه قابل دیدن از خارج است، پس نیازی به تماس با دستگاه احراز هویت ندارد و حتی از فاصله 45 سانتی‌متری هم قابل تشخیص است.

غیر قابل تغییر: حتی اثر انگشت هم ممکن است از بین برود یا تغییر کند، اما عنبیه همواره ثابت خواهد ماند.

قدرت تشخیص بالا حتی ده برابر سنسورهای اثر انگشتی

بهداشتی بودن و نیاز به تماس نداشتن

امکان احراز هویت حتی در تاریکی: با توجه به اینکه اسکنر عنبیه چشم از نور مادون قرمز استفاده می‌کند، در تاریکی هم می‌تواند الگوی چشم افراد را ثبت کند و تشخیص دهد.

تشخیص زنده بودن: این فناوری حرکت عنبیه را شناسایی می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان آن را با تصویر چشم فرد یا هک دستگاه گمراه کرد.

معایب شناسایی افراد با عنبیه

با اینکه سیستم شناسایی افراد با عنبیه مزایای قابل قبولی دارد، اما معایبی هم وجود دارد که در ادامه به بیان آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • متحرک بودن هدف باعث می‌شود تا دقت دستگاه پایین بیاید.
  • در صورت بیماری یا فرو افتادگی پلک‌ها ممکن است تا حدی دستگاه به خطا بیافتد.
  • در فواصل بیشتر از 40 سانتی‌متر دستگاه قادر نیست عنبیه را تشخیص دهد.
  • گران بودن این فناوری نسبت به فناوری‌های حضور و غیاب دیگر.
  • با اینکه فناوری احراز هویت افراد با عنبیه امنیت بسیار بالایی دارد، اما همچنان امکان هک این فناوری وجود دارد.

روش کار دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه چشم چگونه است؟

سیستم کنترل تردد پرسنل با چشم با استفاده از دوربین مخصوص خود عنبیه چشم کارکنان را اسکن کرده و سپس با تطبیق خطوط عنبیه شخص با موارد موجود در دیتای از پیش تعریف شده در دستگاه، ساعت ورود و خروج را ثبت می کند.

مزایای اصلی سیستم کنترل ورود و خروج چشمی چیست؟

سرعت و دقت زیاد دستگاه حضور و غیاب چشمی در ثبت ساعت ورود و خروج پرسنل، از مزیت های مهم این سیستم است. ضمن اینکه به دلیل عدم نیاز به تماس مستقیم، دستگاه اصول بهداشتی را رعایت کرده و در زمان شیوع کرونا بسیار طرفدار پیدا کرده است.

سخن پایانی، چشم‌ها هیچ وقت دروغ نمی‌گویند

در این مقاله قصد ما این بود که شما را به طور کامل با سیستم تشخیص هویت با عنبیه چشم آشنا کنیم. این سیستم‌ها بسیار دقیق‌اند و درصد خطای بسیار پایینی دارند. همچنین بهداشتی بودن آن‌ها و نیاز نداشتن به تماس با دستگاه باعث شده به خصوص در دوران شیوع بیماری کرونا از دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه استقبال بیشتری شود. و در نهایت باید گفت که چشم‌ها هیچ وقت دروغ نمی‌گویند و بهترین و دقیق‌ترین عناصر بدن ما برای احراز هویت هستند.

 

 

 

تازه های IT

آی تی پارس کالا

دانشنامه جامع در زمینه سیستم حفاظتی و امنیتی IT و ICT

مطالب مرتبط با موفقیت ، کسب و کار و منتورینگ را در  ایــــنـــجـــا  مشاهده نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *